pravidla a jinné informace
Famfrpál
Míče
Míč má rudou barvu slouží k tomu, aby ho střelci prohodili jednou z brankových tyčí. Dříve byly Camrály s úchytkou a byly to první míče v historii Famfrpálu.
Zlatonka je třpytivě zlatá se stříbrnými křídly. Zlatonka je náhražkou ptáčka jménem Zlatonoska. Kvůli Zlatonoščiny křehkosti byla vždy při chycení rozmáčknuta.Jeden vědec však vynalezl míček, velikosti Vlašského oříšku, jménem Zlatonka. Zlatonoska se mezi tím stala ohroženým druhem, Ministerstva Kouzel. Zlatonka má ty samé vlastnosti jako Zlatonoska. Zlatonku chytají chytači. Tím jeho tým získává 150 bodů a zápas skončí. Zlatonku jde těžko najít.
Potlouky jsou černé jako uhel. Potlouky mají za úkol znepříjemnit hru. Snaží se shodit hráče z koštěte.Na odrážení Potlouků slouží Odrážeči (viz.níže) Jejich starý název je Krváky.
Celý tým Famfrpálu se skládá ze sedmi hráčů.
Hráči
Brankář brání Střelcům, aby prohodili Camrál brankovými tyčemi.
Jeho úkol je jasný chytit Zlatonku dříve než soupeř a tím ukončí hru. Tento úkol mají nejlehčí a nejrychlejší hráči z celého mužstva. Chytači by měli mít dobrou stabilitu na koštěti a dobrý zrak. Chytači jsou nejčastější oběti Potlouků.
Mají za úkol odrazit Potlouky mířící na spoluhráče a odrazit je na protihráče(nejčastěji aby jim zabránili v útoku). K tomu jim slouží dřevěná pálka.Odráči by měli mít velkou sílu a rovnováhu na koštěti.
Střelci jsou nejstarší úkoly v historii Famfrpálu, poněvadž dříve v dávných dobách se hrálo jen na střílení branek. Do brankoviště smí vletět jen ten Střelec, který nese Camrál. Prohozením Camrálu obručí čímž získává tým 10 bodů.
Odrážeči, jeden Brankář, jeden Chytač (co mají za úkol... viz. Výše). Střelci si podávají Camrál až jej jeden z nich prohodí brankovými tyčemi. Do brankoviště smí jen chytač, který nese Camrál. Když Camrál proletí brankovou obručí, teamu se přičte 10 bodů. Dále je ve hře Brankář. Ten hlídá obruče svého teamu a snaží se, aby protihráč Camrál jimi neprohodil. Odrážeči se snaží Potlouky odrazit jiným směrem než na jejich spoluhráče. Potlouky létají mezi hráči a snaží se srazit hráče z košťat. Ve hře je, ale ještě jeden míč - Zlatonka. Chytač má za úkol chytit Zlatonku dřív než soupeř. Tím pro mužstvo získá 150 bodů a ukončí zápas. ( Nejdéle hraný zápas byl tři měsíce ) (a nejkratšeji hraný famfrpálový zápas byl 3,5 sekundy kdy Roderick Plumton, hrající za Tustrkillská tornáda chytil zlatonku za 3,5 sekundy). Zlatonka je nejdůležitější míč ve hře. Je velice obtížné ji zahlédnout a chytit. Je rychlá a rychle a prudce mění směr.
- Přestože výše, do níž smí hráč v průběhu utkání vzlétnout, není nijak omezena, je zakázáno, aby vybočil mimo čáry vymezující obvod hřiště. V případě, že někdo z hráčů vylétne do autu, musí jeho tým odevzdat Camrál soupeřícímu mužstvu.
- Kapitán mužstva si může pomocí sjednaného signálu od rozhodčího vyžádat "oddechový čas". To je jediný okamžik, kdy se hráči smějí v průběhu utkání dotknout nohama země. Oddechový čas lze prodloužit až na dvě hodiny v případě, že dosavadní průběh hry už trval více než dvanáct hodin. Jestliže se po těchto dvou hodinách mužstvo nevrátí na hřiště, je diskvalifikováno.
- Rozhodčí může proti některému z mužstev nařídit trestné střílení. Střelec, který trestné střílení provádí, letí z centrálního kruhu k brankovišti. Všichni ostatní hráči s výjimkou protivníkova brankáře jsou povinni se během trestného střílení držet stranou.
- Camrál je dovoleno vytrhnout ze sevření jiného hráče, za žádných okolností však není povoleno, aby hráč chytal protihráče za jakoukoliv část těla
- V případě zranění není povoleno, aby byl zraněný hráč nahrazen jiným. Mužstvo je povinno pokračovat ve hře bez zraněného hráče.
- Hráčům je povoleno vzít si na hřiště hůlky, těchto hůlek však za žádných okolností nesmí být použito proti členům soupeřícího mužstva, koštěti kteréhokoliv člena soupeřícího mužstva, proti rozhodčímu či kterémukoliv z míčů a diváků.
- Famfrpálové utkání končí teprve tehdy, když je chycena Zlatonka nebo když se na tom dohodnou kapitáni obou mužstev.